2009. október 10., szombat

Konténerek csoportosítása:


A konténerekre az alábbi ISO meghatározás érvényes: a konténerek olyan fuvarozási segédeszközök, amelyek

  • legalább 1m3 térfogatúak;
  • olyan felszerelésekkel (sarokelemekkel) vannak ellátva, amely lehetővé teszi a könnyű mozgatást és a különböző fuvareszközökre történő átrakást;
  • lehetővé teszik az áruk több fajta fuvareszközzel történő szállítását;
  • az áruk átrakása nélkül-többször felhasználhatóak, tartós kivitelezésűek, ellenállóak a külső környezeti hatásoknak A konténerek típusai méretük alapján az alábbiak lehetnek:
    • kiskonténerek: raktérfogatuk 1-3 m3, általában kerekekkel és rögzítő berendezésekkel ellátott konténerek, nemzetközi forgalomban nem használatosak. Belföldi vasúti és közúti forgalomban elterjedtek.
    • közepes konténerek: legalább 3m3 térfogatúak, 6m-nél nem hosszabbak. Lehet levehető vagy sülyesztett futóművük és a rögzítést szolgáló négy alsó sarokelemük. A 10 lábas konténerek a legelterjedtebbek.
    • nagykonténerek: legalább 6 méter (20’) hosszúak és legalább 30m3 térfogatúak. Nincs futóművük, rögzíthetőségüket a 4 alsó sarokelem biztosítja, az átrakást pedig a 4 felső sarokelem és / vagy a megfogó perem könnyíti meg. A nemzetközi forgalomban ezek használatosak. A szárazárut a 20’, 40’ és 40 HC típusokban a folyékony árut pedig általában a 30’ tankkonténerekben szállítják.
A konténerek funkciójuk szerint a következők lehetnek:
  • Box konténerek: teljesen zárt, egyik végén nyitható konténerek. A hajózásban leggyakrabban használatos típusai: 20’, 40’, 40’ HC. A 40’ Hc (high cube) 1 lábbal magasabb, mint a normál 40’.
  • Open top konténer: tetején nyitott, de ponyvával letakarható konténer. Általában gépek szállítására használják, hiszen a nagy térfogatú csomagokat felülről sokkal könnyebb beemelni a konténerbe. Ennek a típusnak is van 20’ és 40’ változata.
  • Open side konténer: oldalfalán nyitott, ponyvával zárható konténer.
  • Flat rack konténer: 20’ vagy 40’ tető és oldalelemek nélküli konténer, amely a felfelé és oldalt túlméretes áruk, az úgynevezett „outgauge” áruk szállítására alkalmas. Létezik platform típus is amely igazából csak egy 20’x 8’ vagy 40’ x 8’ területű raklap.
  • Reefer / Hűtőkonténer: temperálást igénylő áruk szállítására alkalmas konténer. A hűtést / fűtést a vasúti és közúti szakaszon gen-set biztosítja, a hajókon pedig ezek a konténerek elektromos hálózatra csatlakoztathatóak.
  • Collapsable konténer: összecsukható konténer.
  • Tank konténer: folyadékok, ömlesztett áruk fuvarozására alkalmas konténer. Leggyakrabban folyékony élelmiszerek és vegyi áruk fuvarozására használják. Gyakran fűthetőek vagy hűthetőek.
  • Side door konténer: rakodást megkönnyítendő oldalán hosszanti ajtóval ellátott konténer.
Tulajdonjog alapján megkülönböztetünk vasúti, lízing illetve hajóstársaságok tulajdonában lévő konténereket. A vasúti konténereket kizárólag vasúti árufuvarozáshoz lehet felhasználni, tengerentúli szállításra nem alkalmazhatóak. A lízingcégek tulajdonában lévő konténerek meghatározott feltételekkel lízingdíj fejében kölcsönözhetőek.

A harmadik és egyben legnagyobb arányt a hajóstársaságok tulajdonában lévő konténerek teszik ki. Ezeket általában saját hajóikkal szállítják, bár az is előfordul, hogy egymás járatain helyet bérelnek.

1 megjegyzés: